Kinderen vinden het vaak lastig om over hun emoties te praten. Omdat ze er nog geen ervaring mee hebben, ze de emoties niet herkennen of omdat ze bang zijn dat hun emoties verkeerd of raar zijn. Wanneer kinderen bij mij in het Atelier komen is er vaak iets aan de hand, er is iets gebeurd of misgegaan. Praten over wat er mis gaat is moeilijk en er komen gevoelens bij kijken. Afhankelijk van de interesses van het kind gaan we spelenderwijs of creatief aan de slag. Tijdens dit proces gaat praten een stuk makkelijker en het is een gezellige bezigheid. Je leert elkaar snel beter kennen.
In het Atelier aan de Vloeddijk kunnen de kinderen creatief aan de slag. Schilderen, kleien, kleuren, bouwen.
We kunnen ook spelenderwijs aan de slag. Een spel spelen, lego bouwen, spelen met een bal.
Ik zet spellen in met een bepaald doel.
Ik daag kinderen uit tot frustreren zodat ze in hun leerzone komen. Ik moedig kinderen aan om door te zetten. Ik creëer situaties die leiden tot het behalen van succeservaringen. Zo kunnen ze ervaren wat dit allemaal inhoudt en het later herkennen in de praktijk.